Unlocked/Reconnected

05 juni 2020
Het Purmerends Museum doet mee met het landelijke project Unlocked/Reconnected. Dit is een initiatief dat zo'n tweehonderd musea, presentatie-instellingen, galeries, kunstenaarsinitiatieven en bedrijfscollecties, door heel Nederland met elkaar verbindt. Het Purmerends Museum koos voor het het werk 'De Morgen', een aquarel van Jac. Jongert uit 1914.
Vertrekpunt voor Unlocked/Reconnected is het idee van solidariteit, de wil om gezamenlijk te reflecteren op wat (t)huis is. Unlocked/Reconnected komt voort uit een gevoel dat het openstellen van het huis na de lockdown ons noodzaakt om te heroverwegen hoe (t)huis er uit zou kunnen zien. Unlocked/Reconnected onderstreept het belang van kunst en cultuur in deze tijd van wereldwijde crisis.

Schilder, ontwerper en illustrator Jac. Jongert (1883-1942) maakte de aquarel De Morgen als voorstudie van een serie allegorische muurschilderingen voor het gebouw De Vooruit in Purmerend: De Morgen, De Dag, De Avond en De Nacht. De Morgen werd in de huidige lijst aangekocht door de bekende Purmerendse architect J.J.P. Oud, ontwerper van De Vooruit.
Jongert's werk uit deze periode stond in het teken van de wens om kunst dichter bij de massa te brengen en zo de kwaliteit van het leven te verbeteren. De Morgen - met een voorstelling van een badende vrouw - staat symbool voor de nieuwe dag die in aantocht is.

Kijk voor meer over dit project op: www.unlockedreconnected.nl