Ode aan het Noord-Hollandse landschap

9 oktober 2021 t/m 6 februari 2022

In 2021 brengen we een ode aan het Nederlandse landschap. Het Purmerends Museum sluit zich bij het landelijke themajaar Ode aan het Nederlandse landschap aan met de tentoonstelling Ode aan het Noord-Hollandse landschap. Voor deze tentoonstelling riepen we inwoners uit Purmerend, De Beemster en omliggende gemeenten op om een zelfgemaakt landschap in te dienen. Ruim 80 kunstenaars en aspirant-kunstenaars zonden werk in.

Het Noord-Hollandse landschap is uniek en zit vol historie en verhalen. Over de schoonheid, veelzijdigheid en waarde van onze buitengebieden. Over hoe we leven in en met het landschap, door de eeuwen heen, nu, en met oog voor de toekomst. In 2021 vieren we de verbinding. Tussen natuur en cultuur en tussen landschap en mens.

Het Purmerends Museum riep kunstenaars en aspirant-kunstenaars op om maximaal twee landschappen in te dienen die we (bij voldoende plek) in ons museum zullen tonen. Het is een bijzondere kans om in een museum te hangen met het eigen werk. Het kan gaan om schilderijen of tekeningen, maar ook om bijvoorbeeld sculpturen en bij voorkeur ook met als onderwerp deze regio.

De tentoonstelling Ode aan het Noord-Hollandse landschap wordt opgesteld in een 'Salon-stijl' of de stijl van de Summer Exhibition in Londen, om zoveel mogelijk werken te kunnen tonen.
De tentoonstelling werd mede mogelijk gemaakt door Cultuurhuis Wherelant.