Kunstlezingen door Martijn Pieters

11 oktober, 8 november, 13 december

Serie kunstlezingen - DE SERIE IS UITVERKOCHT
Meesterverteller Martijn Pieters neemt u mee op een reis langs diverse kunststromingen.
Dinsdag 11 oktober: Wien, du Stadt meiner Tršume'. Kunst en cultuur in Wenen rond 1900
Dinsdag 8 november: Gustav Klimt (1862-1918): traditionalist en avant-gardist
Dinsdag 13 december: Het Italiaanse Futurisme (1909-1913), kunst in beweging.
Tijdstip: 10.00-12.00 uur
Locatie: Purmerends Museum, Kaasmarkt 20
Kosten voor de serie: € 45,00, inclusief koffie

U kunt zich voor de serie aanmelden bij het Purmerends Museum via info@purmerendsmuseum.nl
Het Van Gogh Museum zal in het najaar van 2022 een tentoonstelling wijden aan Klimt, waarin hij samen met zijn inspiraties van rond 1900 getoond zal worden. Tientallen werken van Klimt zullen in ieder geval naar Nederland komen om met andere grote namen getoond te worden. De lezingen van 11 oktober en 8 november zullen in het teken staan van Gustav Klimt.

11 oktober: 'Wien, du Stadt meiner Tršume'. Kunst en cultuur in Wenen rond 1900.


Het gebouw van de Wiener Secession


In het conservatieve Wenen van het begin van de 20e eeuw bloeide de kunsten door het mecenaat van de oude adel en de nieuwe rijken. De Akademie der bildende KŁnste leverden talloze schilders af, die in de 'juiste stijl' de 'juiste onderwerpen' uit de klassieke geschiedenis, Bijbel en mythologie verbeelden. Niet alleen de grote publieke gebouwen, maar ook de grote villa's en appartementen van de bankiers en industriŽlen werden met neoclassicistische werken gedecoreerd. Daarnaast was er ook de opkomt van de Jugendstil, die onder leiding van architecten en kunstenaars als Adolf Loos, Otto Wagner, Joseph Maria Olbrich brak met het verleden en het modernisme in het conservatieve Wenen zouden introduceren. Zij verenigden zich in de Secession, de avant-gardebeweging, waartoe ook Gustav Klimt behoorde. Hij zou samen met Egon Schiele en Oskar Kokoschka tot de grote vernieuwers van de Weense kunst gaan behoren. In deze lezing wordt een tijdsbeeld van het conservatieve als ook het moderne Wenen geschetst.

8 november: Gustav Klimt (1862-1918): traditionalist en avant-gardist.

Gustav Klimt, Water Serpents II
Gustav Klimt, Water Serpents II

Gustav Klimt (1862-1918) zou van een traditioneel opgeleide ambachtelijk schilder uitgroeien tot de stichter van de Weense Secession en met zijn decoratieve landschappen, symbolistische voorstellingen en portretten de high-society van Wenen gaan behagen, nadat de grote massa zijn werk niet meer begreep en afkeurde. Zijn opdrachten voor het keizerlijk hof en later de industriŽlen en vooral hun echtgenotes maakten hem financieel grotendeels onafhankelijk, waardoor hij naar hartenlust kon experimenteren en nieuwe stijlen ter hand kon nemen, die hem tot beroemde schilderijen als 'Judith' en 'De kus' zouden brengen. Deze 'gouden werken' gelden als de belichaming van de Weense Jugendstil, maar vormen slechts een klein gedeelte van zijn oeuvre, dat ook een groot aantal landschappen kent. Minder bekend is het werk dat Klimt als academieschilder maakte, voordat hij, door onbegrip van de gevestigde orde, de voorman van de Wiener Secession zou worden. De film 'Woman in Gold' uit 2015, gaat dieper in op een meer recent gebeuren rond Klimt; de teruggave en verkoop van het 'Portret van AdŤle Bloch-Bauer I', dat in 2006 voor $ 135 miljoen verkocht werd en sindsdien in New York hangt.

13 december: Het Italiaanse Futurisme (1909-1913), kunst in beweging.

Giacomo Balla, Geweerschot op zondag, 1918, olieverf op doek, Banca D'Italia Roma
Giacomo Balla, Geweerschot op zondag

Op 12 februari 1909 publiceerde de recalcitrante dichter Tomasso Marinetti in Le Figaro het 'Futuristische Manifest', waarin hij zich met krachttermen keert tegen de traditionele kunst en vindt dat deze vernietigd moet worden. Er moest ruimte komen voor een totale nieuwe kunst, een kunst die de eigen tijd als uitgangspunt nam en kenmerken daarvan als 'snelheid, beweging, kracht' moesten gaan tonen. Hij vond medestanders in Giacomo Balla, Luigi Russolo, Carlo Carrŗ, Gino Severini en Umberto Boccioni, die elk op hun eigen manier niet zozeer het uiterlijk van een voorwerp of gebeurtenis, maar meer de totaalbeleving wilde weergeven. Zij wilden de beschouwer het gevoel geven zich ergens middenin te bevinden, deel uit te maken van de voorstelling. Daarvoor introduceerde Boccioni 'simultaniteit'. Een voorstelling beeldde verschillende momenten tegelijk uit en niet slechts ťťn moment. De vorm die zij daarvoor gebruikte ontleende ze aan het al even nieuwe kubisme van Picasso, die daar echter niets van wilde weten. De uiteindelijk invloedrijke stroming was maar een kort leven gegund; de uitbraak van de Eerste Wereldoorlog maakte een einde aan de groep, maar ook aan het leven van Boccioni. Na het einde van de oorlog ging alle leden hun eigen weg en verlieten zijn hun radicale stijl. Wat bleef waren beroemde werken als 'Unieke vormen van continuÔteit in de ruimte', 'La Modiste' of 'Simultaneitŗ. La donna al balcone'. In het najaar en voorjaar wijdt het Rijksmuseum Twenthe een grote tentoonstelling aan deze stroming.

Nieuwsbrief

Geef u op voor de Nieuwsbrief en blijf op de hoogte van onze tentoonstellingen, nieuwtjes en evenementen.
Hiermee geeft u toestemming aan het Purmerends Museum om uw gegevens te verwerken.