NL

EN

Informatie

Openingstijden

2 januari - 31 december

dinsdag t/m vrijdag10.00 - 16.00 uur zaterdag, zondag en 12.00 - 16.00 uur feestdagen

Gesloten

Maandagen, 1 januari, 1e Paasdag, 1e Pinksterdag, 25 december.

Bezoekadres

Kaasmarkt 20
1441 BG Purmerend
0299-472718
info@purmerendsmuseum.nl

Kunstlezingen, voorjaar 2020

De succesvolle reeks kunstlezingen krijgt in het voorjaar van 2020 een vervolg. Meesterverteller Martijn Pieters neemt u mee in de wereld van actuele kunsthistorische thema's.

afbeelding: wikimedia commons open.jpg

Paneel Lam Gods, lezing 25 februari 2020
 
Kosten voor de serie € 30,00, inclusief koffie
Tijdstip 10.00-12.00 uur
dinsdag 21 januari
dinsdag 25 februari
dinsdag 24 maart
Hieronder een korte beschrijving van de inhoud.

Dinsdag 21 januari: De verbeelding van de Drie Koningen in de beeldende kunst.
Iedereen kent het verhaal van drie koningen, die uit het oosten kwamen en goud, mirre en wierook naar het pasgeboren Christuskind brachten. Talloze malen is het verhaal verbeeld, in beeldhouwkunst, schilderkunst en gedrukte pamfletten, daarbij een grote variëteit tonende. Opmerkelijk genoeg wordt er in het evangelie van Mattheus, de enige geautoriseerde schriftelijke bron, gesproken van 'enige wijzen uit het oosten'. Helemaal geen koningen! En toch worden deze wijzen in de loop van de eeuwen koningen, elk met een eigen koninkrijk. Ze krijgen bovendien verschillende leeftijden en behoren tot verschillende rassen. Als laatste leren we hun namen kennen: Balthazar, Melchior en Caspar. Al deze aanvullende informatie wordt ontleend aan de 13de-eeuwse Legenda Aurea en de Historia Trium Regum van Johannes von Hildesheim uit 1364 en vindt haar weg in de beeldende kunsten. Bovendien bevinden de relieken van de drie koningen zich sinds 1164 in de Dom van Keulen, wat de verering van deze heiligen in het westen een enorme impuls geeft. Aan de hand van voornamelijk middeleeuwse kunstvoorwerpen wordt in de lezing ingegaan op de vele elementen van de verbeelding van drie koningen, die op 6 januari vereerd worden.
 
Dinsdag 25 februari: Het Lam Gods van Jan van Eyck: geschiedenis, iconografie en invloed van 'het mooiste werk van het christendom'.
In 1425 bestelde de Gentse schepen Jodocys Vijd (+1439) voor zijn kapel in de kooromgang van de St. Baafskerk een altaarstuk, dat blijk moest geven van zijn devotie, maar ook van zijn status. Het zou één van de grootste altaarstukken worden, dat in de 15de eeuw in het Noorden werd gemaakt. Als uitvoerende schilders koos hij niet de minste: Hubert van Eyck (ca. 1385-1426), die echter al een jaar later zou overlijden. De opdracht werd voltooid door zijn jongere broer Jan van Eyck (ca. 1390-1441), die tot één van de meest gevraagde schilders zou uitgroeien. Het Lam Gods, zo genoemd naar de voorstelling op het centrale paneel aan de binnenzijde, is een zgn. triptiek (drieluik) dat geopend en gesloten kon worden, al naar gelang de eisen van de liturgie. Het geheel kent een complex iconografisch programma, dat de hele geschiedenis verbeeld, van de komst van Christus tot en met het liturgische offer in de vorm van het Lam Gods. Daarnaast blinkt het door iconografische en technische inventies uit en is het ware een lust voor het oog. Dit leidde dan ook tijdgenoten en latere bewonderaars tot uitspraken als: 'een groots en kostbaar altaarstuk, geschilderd met artistieke genialiteit' en 'het mooiste werk van het christendom'. Ondanks Reformatie, de komst van Napoleon, verkoop van onderdelen en roof door de Nazi's is het geheel ongeschonden te bewonderen in de kerk waar het ooit voor gemaakt is. Alhoewel, ongeschonden? Sinds een diefstal in 1934 is één paneel nog steeds zoek. Sindsdien zijn er talloze hypotheses opgesteld en zoektochten ondernomen. Tevergeefs tot nu toe.
Tentoonstelling: Van Eyck. Een optische revolutie. 1 februari tot en met 30 april 2020, Gent, Museum voor Schone Kunsten
 
Dinsdag 24 maart: Marmer wordt vlees. De beeldhouwkunst van Gian Lorenzo Bernini (1598-1680)
Bij zijn roeping tot paus in 1623 riep Maffeo Barberini, paus Urbanus VIII, Bernini bij zich en zei tegen hem: 'het is uw groot fortuin, cavaliere Bernini, dat Maffeo Barberini paus is geworden, maar wij zijn nog fortuinlijker dat cavaliere Bernini in de tijd van ons pontificaat leeft'. Het getuigt van de reputatie die Bernini al als jonge kunstenaar had opgebouwd. Hij zou de kunstgeschiedenis ingaan als schilder, architect, ontwerper, maar vooral als beeldhouwer. Zijn werk is op 50 plaatsen in Rome te vinden. Geboren als zoon van een Napolitaanse beeldhouwer komt hij met zijn vader op jonge leeftijd naar Rome, waar hij als snel de aandacht op zich vestigt van kardinaal Scipione Borghese, neef van de toenmalige paus Paulus V. Deze kardinaal geeft een aantal grote beelden, zoals de Roof van Proserpina, David en Apollo en Daphne, in opdracht. Daarop volgen diverse pauselijke opdrachten voor kerken in Rome, maar ook voor bustes van de groten van Europa. Onder paus Innocentius X raakte Bernini op een zijspoor, maar weet zijn positie terug te krijgen door de beroemde Vier stromen fontein op de Piazza Navona en de Cornaro-kapel in de Santa Maria della Vittoria. Oder paus Alexander VII (Fabio Chigi) werd Bernini vooral ingezet als architect en vormgever van Rome, beeldhouwwerk werd vooral door zijn assistenten voltooid. Zijn hele leven is Bernini actief gebleven, tot twee weken voor zijn dood was hij werkzaam. Zijn laatste werk is een buste van Christus als Salvator Mundi. Ondanks zijn status kreeg hij een eenvoudige begrafenis en werd hij in het simpele familiegraf in de Santa Maria Maggiore bijgezet. Pas in de 19de eeuw kwam er een plaquette, die er aan herinnert dat hier één van de grootste beeldhouwers uit de kunstgeschiedenis is bijgezet.
Tentoonstelling: Caravaggio-Bernini. Barok in Rome, 14 februari 2020 t/m 7 juni 2020, Amsterdam, Rijksmuseum


U kunt zich aanmelden bij het Purmerends Museum via 0299-472718 of info@purmerendsmuseum.nl